Τρίτη, 09 Απριλίου 2013 00:44

Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Η ανταγωνιστικότητα και η καινοτομία έρχονται πάντα πρώτες σε περιόδους μεταβολών και ανακατατάξεων. Ο 19ος αιώνας αποτέλεσε μία τέτοια χρονική συγκυρία. Νέα καταναλωτικά υλικά, νέες μέθοδοι παραγωγής και μεταφοράς, καινούριες αγορές και διαφορετικά μοντέλα οργάνωσης βιομηχανικών μονάδων βγαίνουν στην επιφάνεια.

Πρωταγωνιστής το διεθνές μεταφορικό σύστημα που οδηγεί τις εξελίξεις. Το σιδηροδρομικό δίκτυο διευρύνεται τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Βόρειο Αμερική. Η αρχή γίνεται στη Μεγάλη Βρετανία, το 1825, με τη λειτουργία της πρώτης ατμοκίνητης αμαξοστοιχίας στη γραμμή Στόκτον-Ντάρλινγκτον και στη συνέχεια με το άνοιγμα της γραμμής Λίβερπουλ-Μάντσεστερ, ενώ ακολουθούν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, η Γερμανία, η Αυστρία, η Ρωσία, η Ολλανδία και η Ιταλία. Μέσα σε δύο δεκαετίες το διεθνές σιδηροδρομικό δίκτυο επεκτείνεται θεαματικά. Πολλαπλές διεθνείς συνδέσεις γίνονται πραγματικότητα, καλύπτοντας σιδηροδρομικώς τεράστιες αποστάσεις. Από την άλλη πλευρά, σημαντική είναι και η παρουσία της ναυτιλίας. Το 1838 για πρώτη φορά πραγματοποιείται ο διάπλους του Ατλαντικού με τη δύναμη του ατμού από τα βρετανικά ατμόπλοια «Sirius» και «Great Western».

Μέσα στο γενικευμένο κλίμα ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού ξεκίνησε την επαγγελματική του δραστηριοποίηση ο Gottfried Schenker, ο ιδρυτής της Schenker, μίας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρίες υπηρεσιών logistics. Στη χώρα του, την Ελβετία, ωστόσο οι συνθήκες ήταν λίγο αποθαρρυντικές. Το ελβετικό σιδηροδρομικό δίκτυο αναπτυσσόταν με αργούς ρυθμούς, πράγμα που αποτελούσε εμπόδιο για την ανάπτυξη των εθνικών μεταφορών. Για το λόγο αυτό επιλέχτηκε η λύση της ιδιωτικοποίησης του σιδηροδρομικού δικτύου και η ευθύνη κατασκευής του αφέθηκε εξ ολοκλήρου στα χέρια ιδιωτικών εταιριών. Η επιχείρηση, στην οποία εργαζόταν ο Schenker από το 1865 (Swiss Central Railroad), ανέλαβε το πρώτο έργο σιδηροδρομικής επέκτασης στην ελβετική επικράτεια ως παρακλάδι της French Eastern Railroad.

Παρά την καθυστέρηση, το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελβετίας ήταν στην ουσία έτοιμο μέχρι το 1862, μετρώντας 727,5μίλια. Δέκα χρόνια μετά, όταν ο Schenker και οι δύο συνεργάτες του ίδρυσαν τη δική τους εταιρία μεταφορών στη Βιέννη, το ελβετικό σιδηροδρομικό δίκτυο είχε ήδη φτάσει σε έκταση τα 920μίλια. Τα χρόνια που ακολουθούν (1867-1873) αποτελούν μία περίοδο ανάπτυξης για την αυστριακή οικονομία που συνδέεται με την άνθηση του εμπορίου, ενώ ο σιδηρόδρομος ως μέσω μεταφοράς επιβατών και προϊόντων ενισχύεται σταθερά.

Η ίδρυση

Ο Schenker ξεκινά την καριέρα του το 1865 ως απλός υπάλληλος στο γραφείο διακίνησης φορτίων της Swiss Central Railcargo (Schweizerische Centralbahn) με εβδομαδιαίο μισθό 60 φράγκα.

Το πρώτο καθοριστικό του βήμα ως ελεύθερου επαγγελματία έγινε το 1868 με την εκπροσώπηση στη Βιέννη της εταιρίας Elkan & Co., που έδρευε στο Αμβούργο. Επρόκειτο για ένα πρακτορείο μεταφορών με παραρτήματα στο Λονδίνο και το Αμβούργο.

Το 1869 αναλαμβάνει για λογαριασμό της εταιρίας το σύνολο των ουγγρικών εξαγωγών καπνού στη Γαλλία. Η πρωτοβουλία του να αλλάξει το δρομολόγιο της αποστολής στοχεύοντας στην εκμετάλλευση όχι μόνο της θαλάσσιας διαδρομής μέσω Αμβούργου, αλλά και της σιδηροδρομικής διαδρομής μέσω Württemberg και Baden αφήνει από νωρίς να διαφανεί η επιχειρηματική του ιδιοφυία. Εκείνο, όμως, που πάντα είχε στο μυαλό του ήταν η ίδρυση δικής του εταιρίας, πράγμα που υλοποιείται λίγα χρόνια αργότερα. Στις 8 Μαΐου του 1872 συστήνει την Schenker & Co στη Βιέννη, με δύο συνεταίρους, τους Moritz Karpeles και Moritz Hirsch, οι οποίοι ήταν ήδη «φτασμένοι» επιχειρηματίες, μετρώντας 8 χρόνια στο χώρο των μεταφορών.

Την περίοδο αυτή οι υπηρεσίες μεταφορών περιορίζονταν κατά κύριο λόγο στις εγχώριες μεταφορές. Η διεθνής διακίνηση εμπορευμάτων δεν ήταν ιδιαίτερα αναπτυγμένη. Αυτό το κενό της αγοράς ήρθε να καλύψει η Schenker & Co. Η μεγαλύτερη συνεισφορά του Gottfried Schenker στις μεταφορές ήταν η ανάπτυξη διεθνών ενοποιημένων αποστολών. Η ιδέα του να συγκεντρώνει περισσότερες ομαδοποιημένες αποστολές σε μία μεταφορική μονάδα είχε πολύ σύντομα μεγάλη επιτυχία. Το 1873 οργάνωσε την πρώτη ενοποιημένη σιδηροδρομική αποστολή από το Παρίσι στη Βιέννη, με την οποία μεταφέρθηκαν σαμπάνια, κονιάκ, βαρέλια κρασιού Bordeaux και άλλα είδη πολυτελείας για τη βιεννέζικη υψηλή κοινωνία.

Στην πορεία συμφωνίες για μόνιμες ενοποιημένες αποστολές κλείστηκαν και με τη Νότιο Γερμανία, την Αγγλία, την Ελβετία, την Ολλανδία αλλά και προς και από την Τεριέστη. Αξίζει να σημειωθεί πως οι υπηρεσίες που προσφέρονταν από την εταιρία μέσω Τεριέστης δεν περιλάμβαναν μόνο μεταφορές προς την Κέρκυρα, αλλά και σε Ινδία, Κίνα και Ιαπωνία. Η Schenker & Co ήταν το πρώτο πρακτορείο μεταφορών που πρόσφερε ενοποιημένες αποστολές για σύνολα φορτίων κάθε είδους βάσει μίας σταθερής κλίμακας μεταφορικών τελών και χρονοδιαγραμμάτων ανάλογα με την κατηγορία των προϊόντων και τον προορισμό τους.

Για παράδειγμα, στο δρομολόγιο Λονδίνο-Άντβερπ-Πασάου-Βιέννη η εταιρία για την αποστολή ενοποιημένου φορτίου, το 1905, εγγυόταν παράδοση μέσα σε 10 μέρες. Και οι δραστηριότητες του φιλόδοξου Ελβετού επιχειρηματία επεκτείνονται. Το 1874 υποκαταστήματα της Schenker & Co ιδρύονται στη Βουδαπέστη, το Βουκουρέστι, την Πράγα και το Λονδίνο, ενώ λίγα χρόνια αργότερα, το 1880, αποκτά μερίδιο στην εταιρεία ατμόπλοιων Adria Dampfschiffahrts -Gesellschaft. Μία άλλη σημαντική επιχειρηματική κίνηση του Schenker ήταν η ίδρυση της Αυστρο-Αμερικανικής Ναυτιλιακής εταιρείας (1895) σε συνεργασία με τη φίρμα Burrell & Son και τον θετό του γιο Dr. August Schenker –Angerer, ο οποίος και τον διαδέχτηκε μετά το θάνατό του, το 1901.

Έμφαση δόθηκε και στις μεταφορές μέσω θαλάσσης.
Έμφαση δόθηκε και στις μεταφορές μέσω θαλάσσης.

Μετά τον Α΄ Παγκόσμιο

Μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, μία νέα εποχή ξεκινά. Ο επανασχεδιασμός των πολιτικών συνόρων της Ευρώπης δημιουργεί ένα εντελώς διαφορετικό τοπίο στο χώρο των μεταφορών και η Schenker πλέον εστιάζει τις δραστηριότητές της στις υπηρεσίες υπερταχείων παραδόσεων, περιφερειακών διαμεταφορών και εμπορικών εκθέσεων.

Οι πρώτες αεροπορικές αποστολές πραγματοποιούνται το 1922 στη Γερμανία, ενώ ο γερμανικός εξαγωγικός κλάδος συμμετέχει δύο χρόνια μετά σε μία διεθνή εκθεσιακή περιοδεία που διοργανώνεται από τη Schenker.

Η δραστηριότητά της συνεχίζεται με την εξαγορά της εταιρείας BEHALA το 1928 και τα κεντρικά γραφεία της Schenker μεταφέρονται στο Βερολίνο. Ακολουθεί το 1931 η εξαγορά της εταιρίας από τους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους και παράλληλα αρχίζουν οι πρώτες θαλάσσιες αποστολές.

Ο πόλεμος όμως χτυπά ξανά. Ο Δεύτερος Παγκόσμιος ανακόπτει την πορεία εξέλιξης και καταστρέφει τις υποδομές της εταιρίας. Ωστόσο, μετά την καταστροφή, για ακόμα μία φορά, οι μηχανισμοί επανίδρυσής της μπαίνουν σε λειτουργία. Το πνεύμα της νέας εποχής, με κυρίαρχο χαρακτηριστικό τη διεθνοποίηση, αρχίζει να διαφαίνεται ήδη από το 1947, οπότε ιδρύεται θυγατρική εταιρεία στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μέσα στην επόμενη εικοσαετία η αποφασιστική κίνηση για τη διείσδυση στην ασιατική αγορά γίνεται με την ίδρυση θυγατρικής εταιρίας στο Χονγκ- Κονγκ.

Η Schenker έχοντας περάσει μέσα από τους δύο μεγαλύτερους πολέμους της σύγχρονης ιστορίας καταφέρνει να αποκτήσει τον τίτλο μίας από τις ηγέτιδες εταιρείες παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών logistics διεθνώς για χερσαίες, αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές, διατηρώντας σήμερα ένα οργανωμένο δίκτυο συνεργατών σε ολόκληρο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο πως το 1972 ανακηρύσσεται για πρώτη φορά επίσημος διαμεταφορέας των Ολυμπιακών Αγώνων του Μονάχου, για να ακολουθήσουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Σιδνεϊ (2000) και οι Χειμερινοί Αγώνες του Σολτ Λέικ Σίτι (2002).

Newsletter

Συμπληρώστε τα παρακάτω στοιχεία για να εγγραφτείτε στο newsletter μας.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Επικοινωνείστε μαζί μας για  οποιαδήποτε πληροφορία.

  • ΤΗΛ: +30 23510.20940
  • ΦΑΞ: +30 23510.47860